Pär Strömberg: Landade i Amsterdam

Pär Strömberg
[/av_image]

Året var 1994 och jag hade just lagt ett år på Kävesta folkhögskola bakom mig. Min mamma fyllde 50 och vi hade planerat in en resa till Santorini med hela familjen. Antagningsbrevet damp ner i brevlådan och till min stora glädje hade jag blivit antagen till måleriavdelningen på Örebro Konstskola och skulle få börja till hösten. Mitt i glädjeyran insåg jag att jag skulle befinna mig på en grekisk strand de första dagarna av terminen på min nya skola. Jag blev förkrossad och hotade med att hoppa av familjeresan till min kära mors stora skräck och förtvivlan, så mycket kände jag att detta betydde för mig där och då. Och, visst när allt kom igång så missade jag första dagen på terminen, men som jag kämpade för att jobba ikapp de missade timmarna, och jag kan säga att jag gjorde det med råge. Mitt stora intresse, att teckna och måla, höll på att bli en heltidssysselsättning, för mig, helt otroligt.

Ett par år senare, med flertalet fantastiska upplevelser och erfarenheter rikare framförallt i ateljén men också första mötet med Luc Tuymans på Ars ’95 i Helsingfors, Diamanda Gallas i Paris och Bacon i YBA i London bara för att nämna några resor. Tack vare detta blev jag även antagen till både Liljevalchs vårsalong (3 ggr), Göteborgssalongen och till Konstfacks målerilinje.

Åren med måleri som huvudämne och med lärare som Dan Lekberg, Kelvin Sommer, Ulf Lernhammar och Johan Ledung hade satt sina spår och jag hade utvecklats till att ta mig till nästa nivå på utbildningsstegen. Mitt val landade dock i Amsterdam och Gerrit Rietveld Akademie. 1996 gick flyttlasset tillsammans med Jonas Ohlsson och tre år senare stoltserade vi med en BA i fri konst.

Min konstnärskarriär tog ganska omgående fart med utställningar på Stedelijk Museum och flertalet internationella mässor med min nyvunna gallerist. Jag blev nominerad till Hollands Kungliga måleripris hela fyra gånger men erhöll istället Wim Izaks prestigefyllda måleripris. När karriärsstormen lugnat sig något återvände jag hem till min kära konstskola och berättade för entusiastiska elever om mina internationella skalper. Flera var de som följde mitt och Jonas fotspår, flera med betydande karriärer även dem och några att nämna är Malin Persson, Oskar Nilsson och Etta Säfve. Idag är jag själv lärare på Örebro Konstskola efter några vändor ute i världen och på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Jag undervisar mestadels i målerirelaterade ämnen men har också en samtalsbaserad kurs där vi ser på film/dokumentärer och diskuterar, den kursen går under namnet P’s Hörna.

Att vara tillbaka i lokalerna som en gång fostrade mig är fantastiskt inspirerande och jag hoppas att jag och min samlade erfarenhet som konstnär kan ligga till grund som inspiration och bollplank  för de elever som idag väljer att gå den konstnärliga utbildningens brokiga stig. Det som har genomsyrat mig genom min egen brokiga väg till vad jag har åstadkommit i dag är just den där känslan jag hade när jag fick antagningsbeskedet. Så mycket har faktiskt Örebro Konstskola betytt för mig under alla mina år, både som elev och som lärare.

Pär Strömberg

Du kan se mer av Pär Strömberg på www.parstromberg.se