Jesper Blåder: Att måla ett hörn

Jag tillbringade sammanlagt fem år på Örebro Konstskola, fyra år som elev och ett år som vice vaktmästare. Så här i backspegeln så tycker jag nog att det första året var det viktigaste. Då gick jag på konstskolans kvällsskola. Vi hade lektioner 18-21, fyra kvällar i veckan och med samma lärare som på dagskolan. Vi som gick där gjorde det av lite olika anledningar, men för mig var det en test av en möjlig livsväg. Det visade sig vara ett bra val. Det är fortfarande konsten jag ägnar mig åt.

Huvudlärare i måleri var då Bo Hedström och vår första uppgift blev att måla av ett hörn. Det var förstås svårare än vad vi först trodde och det hela utvecklades till en diskussion kring varma och kalla färger, rumslighet och vad en platt bild egentligen kan erbjuda. Där i den diskussionen så insåg jag att det finns så mycket att lära och dessutom hur otroligt roligt, och förstås frustrerande, det är att måla. Senare på konstskolan så erbjöds jag andra kurser, andra lärare med andra åsikter och funderingar, alla nyttiga på sitt sätt. Jag måste erkänna att en del av vad lärarna hade att komma med förstod jag inte då, men har visat sig varit lärorikt och nyttigt med tiden. Så ett gott råd till den som är på väg in på konstskolan är att våga testa det som erbjuds och utvärdera senare. Jag lovar, du kommer att ha mycket att utvärdera!

Kanske var det själva blandningen som var det bästa med konstskolan, att jag under stor frihet kunde ta till mig eller förkasta vad lärarna sa och av allt detta skapa mina egna åsikter och utifrån det fortsätta det egna skapandet och utforskandet av konsten. Och för mig var den där handfasta uppgiften att måla av ett hörn startskottet för alltihopa

Jesper Blåder

Mer av Jesper Blåders konst finns på www.jesperblader.com