Linda Persson: Två väldigt viktiga år

Linda Persson
[/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]
Jag som Noid i min dåvarande ateljé (Samisk shaman med trumman). Filmat i 16mm för en installation Nuortabealli (Nightshade) i Norge 2014.

Jag studerade på Örebro Konstskola 1997-99. Det var två väldigt viktiga år som har förankrat ett sätt att tänka och att undersöka, samt gav en bra grund i materialkännedom och dess användande.

När jag kom till London för att studera efter Örebro, förstod jag att jag hade en mer fördjupad kunskap än mina studentkollegor. Under mitt första år på Chelsea College of Arts höll jag en gjutkurs för andra elever, vilket var självmant men behövligt. Örebro hade en otrolig resurs med entusiastiska lärare som gav oss resor, internationella utbyten och diskussioner, vilket många universitet absolut inte har, inte ens på högre nivå.

Min konstnärliga praktik ligger mellan olika uttrycksformer, ofta film (16mm) och video (sd,hdv,hd..) med en performativ installationsprocess. I tandem med min konst, driver jag projekt samt kurerar utställningar.

Jag föreläser på olika konstskolor och universitet, både i konst och konstteknik samt jobbar som AV konsult/tekniker för många museum (Tate, Tensta, IMA Australia, Whitechapel m.fl).

Jag lever fortfarande mellan Sverige och London och några av mina bästa vänner/konstnärskollegor i Sverige är från min tid på Örebro Konstskola.

Linda Persson
[/av_textblock]