Kristina Lindberg: Att återupptäcka mig själv

Jag minns min tid på Örebro Konstskola som en av de bästa och mest inspirerande perioderna i mitt liv. Efter några års studier i 3d programmering och bildpedagogik vid Högskolan i Dalarna hade jag till slut valt att följa mitt hjärta och påbörja konststudierna. Valet av skola föll via ryktesvägen på Örebro Konstskola där min goda vän och sedermera konstnärskollega Anna Timfält redan studerade.  Med en ny stad och en ny utbildning framför mig var jag vidöppen för nya intryck samtidigt som mina förväntningar på skolan var skyhöga. Redan 2a veckan på höstterminen bar det iväg till Prag och Italien på skolresa. Det första mötet med den internationella konstscenen på Venedigbiennalen var omtumlande, och utan att överdriva kan jag säga att det formade mig för all framtid. Året var 2003 och jag blev förförd av Belinda de Bruyckeres amorfa skulpturer, Peter Fischlis och David Weiss humor och skarpsinne, Michelangelo Pistolettos kompromisslöshet. Jag var hemma.

De otaliga studieresorna, friheten i den egna ateljén, samtalen, kritiken och de många likasinnade vännerna på skolan gav mig den bästa tänkbara grund jag kunde ha fått att stå på. När de 2 åren på Örebro Konstskola sorgligt nog började att närma sig sitt slut var det en självklarhet att söka sig vidare till högre konstnärliga utbildningar. Det fanns inte på kartan att syssla med något annat än just konst. Följaktligen började jag studera vid Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam tillsammans med kollegan och vännen Karin Bjurström. Efter ett års studier bytte jag Amsterdam mot Göteborg och Konsthögskolan Valand. Med en alldeles egen ateljé, en älskad träverkstad, en stämningsfull monumentalateljé (R.I.P 2011) och hela 5 år på mig att förkovra mig i mitt konstnärskap utvecklades jag sakta men säkert till den jag är nu.

Idag arbetar jag och försörjer mig som konstnär med varierande uppdrag. Det kan vara allt från konsulterande uppdrag, till utställningsproduktioner, skrivande av texter och sist men inte minst besökande skulpturlärare på den konstskola som en gång bildade mitt unga konstnärs-jag.

Att återvända som lärare till den skola man en gång studerade vid är en mycket speciell känsla. Atmosfären i lokalerna är densamma som för många år sedan – det öppna, nyfikna och experimentella förhållningssättet till konsten regerar. Utan hämningar drivs arbetet i ateljéerna framåt av vad som ibland tycks vara ren entusiasm och hänförelse inför den kreativa akten. Jag känner att jag och mitt synsätt på konsten har gjort en lång resa sedan dess och förändrats påtagligt. Att än en gång bli omsluten av den anda som fick mig att satsa på mitt konstnärskap är på sätt och vis att återupptäcka mig själv från ett annat perspektiv. I min nyfunna lärarroll inspireras och lär jag mig alltså minst lika mycket från eleverna – som jag tror att de gör av lärarna och varandra.

Kristina Lindberg

[/av_one_half]