Anya Blom: Fan, jag är ju en riktigt bra tecknare!

Jag provar på att söka. Jag menar, jag har inget att förlora.

Innan min tid på Örebro Konstskola var jag en vilsen varelse med löshår som försökte följa strömmen. Även fast det på något sätt kändes fel.

Starta egen städfirma kanske? ANYA’S SUPERSTÄD AB! Utbilda mig till reseledare? Det var planerna innan jag sökte till Örebro Konstskola.

Den första terminen på Örebro Konstskola år 2011 gick jag mest omkring och funderade på var jag hade hamnat. Allt var nytt. Kreativa människor överallt som tänkte och jobbade på olika sätt, mängder av material, en dörr som var öppen klockan 07-23 varje dag och en egen liten ateljé för bara mig. Sen tog det cirka en termin till innan jag började hitta mig själv och se mitt konstnärskap växa fram sakta men säkert. År 2 däremot, där var det gasen i botten!

Jag visste att jag hade talang i att skapa men jag fick tidigare aldrig chansen till att upptäcka den eller bara ”Go nutz” och prova på det jag ville.

Fan, jag är ju en riktigt bra tecknare. Vänta här nu? Har jag gjort det där alldeles själv? Yes! jag fick fram precis det jag ville med kursen. Och så fortsatte det dagligen. Dom dagarna jag ”inte hade något att göra” gick jag bara omkring på skolan och strök mina händer längst väggarna. Rum efter rum.

Det största och det mest betydelsefulla minnet jag har från Örebro Konstskola var när Peter Ekström sa till mig;

Du gör precis som du vill. Det är din tolkning.

Precis som jag vill? 12 år i skolan med en pekpinne som styrde allt och jag får göra som jag vill? På mitt sätt?

Ni som läser förstår att jag lärt mig mycket, mött mig själv, hittat ett nytt sätt att se och förstå. Och idag cirka 1 år senare lever jag på det jag älskar att göra.

Men en sak är säker, detta är bara början!

Anya (Bless)

Se mer av Anya Bloms verk på www.thatsmystuff.se/?page_id=2