Rainer Hickisch: Jag gillar att hitta, inte att söka

Rainer Hickisch – Geboren

Så var det även med mina år på Konstskolan i Örebro.

När jag hade slutat mitt yrkesliv, så hade jag inte en tanke på att söka till en konstskola trots att jag hållit på med olika konstformer i alla år.

Under fikat efter en författarkväll på Svalbo pratade jag med Kerstin Wagner om ett konstprojekt jag hade i huvudet. Kerstin berättade då om Örebro Konstskola och att det är möjligt att söka in även när man har kommit upp i åren. Bara en månad efter samtalet med Kerstin erbjöd skolan en ”prova på kurs”. Det var jätteroligt att få en inblick i skolans sätt att arbeta med teori, kroki, skulptur, installation och målning.

Jag skrapade ihop det jag hade och sökte in…..   Peter meddelade mig att jag inte blev antagen, men att jag skulle söka igen om ett år.

Peter berättade även om skolans resor och möjligheten att följa med som gäst.

Bussresan till Paris gjorde att jag blev än mer sugen och med nya verk inlämnade kom jag in.

Inte blev jag äldst i gruppen :-). Det svåraste med kursvalen var att välja bort, ty flera spännande kurser låg samtidigt. Att få ett tema, ofta ganska fritt formulerat, att se och diskutera vad andra gör och att komma fram till ett verk som inte fanns tidigare i min föreställning kändes som en härlig utmaning.

Konstresorna till Europas stora konstutställningar gav mig en ny syn på samtidskonsten och ett nytt sätt för mig att presentera mina egna verk. Att jobba med projekt, att tänka igenom de egna verken och att prata om det är mycket värdefullt.

Jag håller på med rumsliga videoinstallationer, och har till min stora förvåning börjat att måla.

Jag fortsätter att hitta olika material och medel för att lösa mina projektidéer och jag har stor nytta och glädje av de två åren på skolan. Hoppas att mina kurskamrater hade lite glädje och nytta av att ha en äldre kurskamrat.

Tack för roliga givande år.

Rainer Hickisch född ’52

Mer av Rainer Hickisch finns att se på rainer.hickisch.se