Örebro Konstskola fyller 40 år

2020 är året då Örebro Konstskola fyller 40 år. Det ska vi fira på många olika sätt. Somligt är redan bestämt. Annat är under planering. Följande punkter är klara:

25 januari är det vernissage på utställningen Start på Örebro Konsthall. I den utställningen har 10 framgångsrika konstnärer som fick sin första start på Örebro Konstskola samlats. Deltagare är Eva Arnqvist, Johanna Billing, Anna Camner, Martin Jacobson, Johan Paalzow, Linda Persson, Viktor Rosdahl, Jonas Silfversten Bergman, Fredrik Söderberg och Marika Troili.

30 januari kommer det att vara Konstfrågesport på Örebro Konsthall under ledning av Peter Ekström.

5 februari kommer Peter Ekström att berätta om Örebro Konstskolas historia och framtid på Örebro Konsthall.

26 februari kommer Susanna Slöör (tidigare sekreterare för Konstakademien), Bo-Erik Gyberg (tidigare rektor för Stockholms Dramatiska Högskola) och Peter Ekström ha ett samtal om konstskolornas framtid i Sverige.

14 mars blir det Återvändarfest på Örebro Konstskola för alla gamla och nya elever på skolan.

10 april kommer Örebro Konstskolas lärare att ha vernissage på en utställning på Galleri Astley i Uttersberg. Deltagare blir Marja-leena Sillanpää, Ulf Lernhammar, Karin Johansson, Lennart Mossberg, Peter Ekström och Lars-Erik Wahlberg.

15 maj blir det vernissage på Örebro Konstskolas sedvanliga elevutställning på Örebro Konsthall.