2020 års stipendium

Örebro Konstskola delar varje år ett stipendium till en elev. Stipendiet är uppkallat efter Björn Dahlberg, skolans legendariske vaktmästare, utgörs av 7000 kr och delades i år ut för sjunde gången.

Detta år var det skolans lärarkollegium som utsåg Anna Nordfeldt till stipendiat. Stipendiet delades ut i samband med terminsavslutningen 15 maj. Så här löd motiveringen:

”Med hopp om att konstnärskapet fördjupas också fortsättningsvis med ett genuint allvar och samtidigt utpräglad känslighet, ges vårt stipendium, det vill säga som en uppmuntran i än djupare riktning med guldkant.

Anna Nordfeldt har tagit sig an uppgifterna på Örebro Konstskola med en outtröttlig envishet. Steg för steg har en egensinnig känsla vuxit fram, lika mycket som den tekniska utveckling som den personliga experimentlustan.

Likt en radar passerar inget ett nålsöga och Anna Nordfeldt har arbetat med en blandning av lekfullhet och järnvilja i balansen mellan det mystiska och det jordnära utifrån personliga utgångslägen.

Enstaka arbeten bildar tillsammans något större i arbetsprocessen, som rör sig i en egen värld, med den subtila berättelsen om platser vi längtar till. Det finns magi inom oss, var och en, som på olika vis hålls hemlig. Anna Nordfeldt låter oss få en inblick ’där’ och håller samtidigt nyfikenheten levande.

Örebro Konstskola ser en fin förmåga att gestalta det outtalade i relation till det intima. Det är helt enkelt poesi.”