Stipendieutdelning på konstskolan

Peter Ekström och Sebastian Eriksson från Örebro Konstskola samt Maria Zika från Nethouse Örebro AB
[/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]
Idag delades fyra olika stipendier ut i samband med Örebro Konstskolas avslutning.

Nethousestipendiet är ett nyinstiftat stipendium som tillkommit genom ett samarbete mellan Örebro Konstskola och Nethouse Örebro AB. Det delades för första gången nu 12 maj och utgörs av 20000 kr vilket gör det till det största konststipendiet i Örebro län. Stort tack till Nethouse Örebro AB för detta. Juryn som utsett stipendiat har bestått av representanter från Örebro Konstskola och Nethouse Örebro AB. Så här lät juryns motivering:

”I Sebastian Erikssons arbeten ser vi en blandning av ett fritt sökande och målmedveten vilja att balansera mellan det mystiska och jordnära. Enstaka arbeten bildar tillsammans något större som rör sig in i en egen värld och berättelser om platser, stämningar eller tillstånd som vi kan förnimma. Med ett öppet sinne för att ta till sig kritiska synpunkter och samtidigt vara sin egen väg trogen, har han under sina två år på Örebro Konstskola vänt motgångar till en framgång.

Det finns magi inom oss var och en som på olika vis hålls hemliga. Sebastian Eriksson låter oss få en inblick i det undermedvetna och håller samtidigt nyfikenheten levande.”

Björn Dahlberg-stipendiet är Örebro Konstskolas eget stipendium. Det delas ut för att hedra den tidigare medarbetaren Björn Dahlberg. Stipendiet utgörs av 7000 kr och har bestämts av en jury som utsetts av styrelsen för skolan. Så här lät motiveringen:

Jens Haraldsson är konsekvent, både i utförande och presentation.

Med en självklar hållning har Jens Haraldsson gått från klarhet till klarhet, där varje detalj har sin givna plats i tankar som tagit fysisk form. Inget lämnas åt slumpen och med outtröttlig energi filtreras nya utmaningar genom Jens Haraldssons blick och känsla, lika mycket den tekniska utvecklingen som den personliga experimentlustan.

Precis som Björn Dahlberg; lika nära till allvar som till skratt!”

Utöver dessa två större stipendier delades också två mindre stipendier ut. Dels Låstjänst-stipendiet som gick till Hanna Berg och dels Magnussons-stipendiet som gick till Johan Adam. Grattis till stipendiaterna och stort tack till företagen som gjort stipendierna möjliga.

[/av_textblock]

[/av_one_full]