Serieskola! Här är detaljerna

Inför hösten 2018 startar Örebro Konstskola en linje för serieteckning och illustration. Vi kallar den Serielinjen. Vi gör detta för att vi gillar serier och för att vi tror att ett nära samarbete mellan en serietecknarutbildning och den konstskola som vi har drivit sedan länge kan vara ovanligt och spännande. Serietecknarutbildningar har kommit och gått i Sverige. Idag finns aktuella utbildningar främst i Malmö och Skellefteå. Vi tror att det finns plats för ytterligare en seriös utbildning och vi tror också att vi kommer att skilja oss från de andra.

Upplägg

Serielinjen kommer att vara tvåårig. Under de två åren kommer de studerande ha ett antal kortare kurser på olika specialområden som berättarteknik, storyboard, branschkunskap mm. Vi kommer arbeta mest med serieteckning men också en del med illustration och grafisk design. Under hela studietiden kommer det att vara kontinuerlig teckning. En stor del av andra året kommer att användas till att utveckla ett eget större projekt. Ett flertal lärare och gäster kommer att arbeta med Serielinjen. Alla lärare kommer att vara professionella serietecknare, illustratörer eller bildkonstnärer.

Ungefär en tredjedel av kurserna kommer att vara valbara och ske i samarbete med den andra delen av Örebro Konstskola. Vi kommer också att ha gemensamma resor.

Behörighet

Du söker till Serielinjen senast 20 maj 2018. Gärna innan. Första utbildningsomgången startar 13 augusti 2018. Du ska visa dina förkunskaper med arbetsprover som du kan skicka till oss digitalt eller i original. Arbetsproverna ska innehålla ett par exempel på serier som du har tecknat, ett par modellteckningar (efter levande naken modell), ett självporträtt samt några valfria exempel på verk som du har gjort. Du ska bifoga noteringar om vilka tekniska hjälpmedel du använt, ett brev om varför du vill gå Serielinjen och vilka förväntningar du har på den, samt en ifylld ansökningsblankett (finns på vår hemsida orebrokonstskola.se).

Förutsättningar

Serielinjen är två år. Den berättigar till A2 lån samt merkostnadslån från CSN (om du fortfarande har tillgång till det). Terminsavgiften är 12000 kr.

Det är bra om du har en egen ritplatta av typen Microsoft Surface Pro 4 eller motsvarande.

Kontakt

Du når Serielinjen på epost: info@orebrokonstskola.se på telefon: 019-311713 eller via brev: Örebro Konstskola, Beväringsgatan 14, 70365 Örebro