Till minnet av Birgit Edman

Nyligen dog Birgit Edman. Hon var en vän av Örebro Konstskola och efterlämnade en stor samling konstböcker som nu finns i vårt bibliotek. Vi är mycket tacksamma för det. Hennes vän Lena Ryö, som sitter i konstskolans styrelse, har skrivit några rader till hennes minne.

Birgit Edman 29.12/1931-19.7/2017

Någon gång runt sekelskiftet började Birgit på en universitetskurs i samtidskonst anordnad av Örebro Konstskola. Även jag gick kursen och när Birgit förstod att det fanns möjlighet att följa med på skolans resor frågade hon om vi kunde sällskapa på en dylik. Det gjorde vi och så började en vänskap. Den lilla händelsen säger mycket om Birgit. Birgit var nyfiken på människor och upplevelser, orädd och intresserad. Hon hade ett genuint intresse av och kunnande om konst och uppskattade att resa och träffa de unga eleverna.

Birgit kom från en liten ort i Västergötland utanför Skara där hon växte upp som ensambarn till en ensamstående mor. Moderns enda kvalitet som förälder bestod i att hon älskade att leka med sin dotter, berättade Birgit. Att leken fick ta stor plats blev betydelsefullt för Birgits förhållningssätt till livet.

När Birgit lämnade hemmet var det för att utbilda sig till polissyster. Under en praktik träffade hon en läkare som med pondus förklarade att Birgit istället borde bli arbetsterapeut. Det blev Birgit, och hon kom att arbeta på det nystartade Mellringe sjukhus. Under tiden hade hon hunnit både gifta sig och skilja sig och insett att hon ville utbilda sig till bildterapeut. Så småningom kom Birgit att bli rektor för utbildningen av arbetsterapeuter i Örebro och även ha många patienter i terapi.

Birgit fortsatte att resa och lära hela livet. Hon besökte museer i Skåne, bodde i trädkoja i Norrland, gick på kurs i collage på Västkusten, åkte linbana i fjällen, deltog i cirklar om film, jazz och konst i Örebro, besökte Island och New York, gjorde arkeologiska utgrävningar m m. Det var en glädje att resa och prata med Birgit. Med henne kunde man fnissa och använda fantasin, samtidigt som hon var en så omtänksam, klok, allvarlig och reflekterande medmänniska.