Maria Hedlund och Lennart Gybrant

Maria Hedlund gick bort 2010, endast 35 år gammal. Hon studerade konst på Örebro Konstskola och hennes nära vän, konstnären Anna Camner uppmärksammade Kristinehamns konstmuseum på Maria och att hon var född och uppvuxen i Kristinehamn. Staden är som bekant hem för ett stort antal intressanta och etablerade konstnärer där Maria helt klart utgör ett av dessa konstnärskap. I Maria möter vi en ung begåvad kvinna som brottas med de stora frågorna som livet ställer.

När museet gick igenom Marias bildvärld slogs de av hennes släktskap med en annan begåvad konstnär från Kristinehamn, Lennart Gybrant (f. 1949), målare och folkmusiker. Han studerade vid Gerlesborgskolan samt Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och var under en period lärare vid Örebro Konstskola.